Pošta, telekomunikácie a elektronický obchod 2021, 16(2):63-69 | DOI: 10.26552/pte.C.2021.2.10

Testovanie interakcie človek-vozidlo v laboratórnych podmienkach s využitím technológie očnej kamery

Radovan Madleňák, Lucia Madleňáková
Katedra spojov, Žilinská univerzita v Žiline

The article analyses the driver's interactions with the vehicle's interior while driving the car in laboratory conditions. The eye-tracking glasses were used for obtaining exclusive visual data from the driver's point. This data identifies the driver's gaze on stimuli in the virtual (laboratory) environment. All laboratory testing was performed in the truck simulator SNA - 211 REN. For analysis obtained data, the heat maps and focus maps were used accompanied with detailed analysis of dwell time, time of average fixation and number of fixations tested subjects on chosen areas of interest in the vehicle's interior. The final results from this analysis can primarily lead to a better understanding of the driver's control of the car and secondary to an increase of ergonomics of the vehicle cockpit dashboard. All results from the experimental research can increase the road transport system's sustainability and safety.

Kľúčové slová: eye-tracking, road safety, human-vehicle interaction

Uverejnené: September 1, 2021  Zobraziť citáciu

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Madleňák, R., & Madleňáková, L. (2021). Testovanie interakcie človek-vozidlo v laboratórnych podmienkach s využitím technológie očnej kamery. Pošta, telekomunikácie a elektronický obchod16(2), 63-69. doi: 10.26552/pte.C.2021.2.10
Stiahnuť citáciu

Referencie

  1. CULIK, K.; KALASOVA, A.; KUBIKOVA. S. 2017. Simulation as an Instrument for Research of Driver-vehicle Interaction. 18th International Scientific Conference on LOGI, MATEC Web of Conferences, Volume: 134, 2017. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  2. DROZDZIEL, P.; TARKOWSKI, S.; RYBICKA, I.; WRONA. R. 2020. Drivers' reaction time research in the conditions in the real traffic. Open Engineering 10 (1): 35-47. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  3. RAICU, S.; COSTESCU, D.; BURCIU, S.; RUSCA, F.; ROSCA, M. 2016. Road accident estimation model in urban areas. Transport Problems 11 (3): 33-42. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  4. TOROK, A. 2017. Comparative analysis between the theories of road transport safety and emission. Transport 32 (2): 192-197. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  5. LIZBETIN, J.; BARTUSKA, L. 2017. The Influence of Human Factor on Congestion Formation on Urban Roads. Transbaltica 2017: Transportation Science and Technology 187: 206-211. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  6. NOVOTNÝ, S. Interaktívní simulátory dopravních prostředků pro analýzu spolehlivosti interakce řidiče s vozidlem. ČVUT Praha, 2014. 34 s. ISBN 978-80-01-05622-6
  7. DEMIRALP, C; CIRIMELE, J.; HEER, J.; Card, S. 2017. The VERP Explorer: A Tool for Exploring Eye Movements of Visual-Cognitive Tasks Using Recurrence Plots. 41-55. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  8. HUDAK, M.; MADLENAK. R. 2016. The research of driver's gaze at the traffic signs. In CBU International Conference Proceedings, 896-899. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  9. MADLENAK, R.; HUDAK, M. 2016: The Research of Visual Pollution of Road Infrastructure in Slovakia. CHALLENGE OF TRANSPORT TELEMATICS, TST 2016, pp.415-425 Prejsť k pôvodnému zdroju...

Tento článok je publikovaný v režime otvoreného prístupu k vedeckým informáciam (Open Access), ktorý je distribuovaný pod licenciou Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), ktorá umožňuje distribúciu, reprodukciu a zmeny, ak sa pôvodna práca riadne ocitovaná. Distribúcia, reprodukcia alebo zmeny, ktoré nie sú v súlade s podmienkami tejto licencie, nie sú povolené.