Pošta, telekomunikácie a elektronický obchod 2025, 20(1):22-31 | DOI: 10.26552/pte.C.2025.1.4


Interdisciplinárny pohľad na neuromarketing: spojenie neurovedy a marketingu pre pochopenie spotrebiteľského správania

Alica Kovaľová1
1 Katedra spojov, FPEDAS, Žilinská univerzita v Žiline

The article examines how neuromarketing shapes consumer behavior using emotions and subconscious cues. It discusses how neuroscience improves traditional marketing strategies. Case studies show successful brand applications. The aim is to highlight neuromarketing's potential in modern marketing.

Kľúčové slová: neuromarketing, consumer behavior, brain science, marketing strategies, emotional influence

Vložený: March 24, 2025; Revidovaný: March 24, 2025; Přijatý: June 20, 2025; Uverejnené: July 1, 2025  Zobraziť citáciu

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kovaľová, A. (2025).
Interdisciplinárny pohľad na neuromarketing: spojenie neurovedy a marketingu pre pochopenie spotrebiteľského správania. Pošta, telekomunikácie a elektronický obchod20(1), 22-31. doi: 10.26552/pte.C.2025.1.4
Stiahnuť citáciu

Referencie

  1. ÖBERG, C. (2023). Neuroscience in business-to-business marketing research: A literature review, co-citation analysis and research agenda. Online. Industrial Marketing Management. Vol. 113, s. 168-179. ISSN: 0019-8501. Dostupné na: Science Direct, https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2023.06.004 . [cit.2025-02-19]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  2. SONKIN, M. (2024). The Connection between Neuroscience and Marketing. Online. International Journal of Innovative Science and Research Technology. Vol. 9. Dostupné na: 10.38124/ijisrt/ijisrt24jun1294. [cit.2025-02-19]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  3. RAHAMAN, S. A KOL. (2021). Neuromarketing Unlocked: Harnessing Brain Science to Decode Consumer Insights. Online. International Journal of Computing and Engineering. Dostupné na: https://doi.org/10.47941/ijce.2275. [cit.2025-02-19]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  4. HARRIS, J. M. A KOL. (2018). Consumer neuroscience for marketing researchers. Online. Dostupné na: https://doi.org/10.1002/cb.1710 . [cit.2025-02-19]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  5. MAISON, D. A KOL. (2017). Validation of EEG as an Advertising Research Method: Relation Between EEG Reaction Toward Advertising and Attitude Toward Advertised Issue (Related to Political and Ideological Beliefs).Online. Dostupné na: https://doi.org/10.1007/978-3-319-62938-4_18 . [cit.2025-02-19]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  6. CIORCIARI, J. A KOL. (2019). An EEG Study on Emotional Intelligence and Advertising Message Effectiveness. Online. Behavioral Sciences. Dostupné na: 10.3390/bs9080088. [cit.2025-02-19]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  7. GURGU, E. A KOL. (2020). Neuromarketing for a better understanding of consumer needs and emotions. Online. IJM&P. ISSN: 2236-269X. Dostupné na: https://doi.org/10.14807/ijmp.v11i1.993 . [cit.2025-02-19]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  8. CUESTA, U. A KOL. (2018). A Case Study in Neuromarketing: Analysis of the Influence of Music on Advertising Effectivenes through Eye-Tracking, Facial Emotion and GSR. Online. Vol. 7. Dostupné na: https://doi.org/10.2478/ejser-2018-0035 . [cit.2025-02-19]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  9. SZYSZKA, A. A KOL. (2019). Eye-tracking in Marketing Research. Online. Managing Economic Innovations - Methods and Instruments. Dostupné na: https://doi.org/10.12657/9788379862771-6 . [cit.2025-02-19]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  10. BERKES, J. (2005). Subliminal perception. Online. Dostupné na: https://www.semanticscholar.org/paper/Subliminal-Perception-Berkes/32c3a6d7f4fcf78f10d48f3df04cab4d5efdfd19 . [cit.2025-02-19].
  11. GEORGE, S. A KOL. (2024). Exploring the Intersection of Subliminal Perception and Digital Marketing. Online. International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology (IJRASET). Vol. 12. ISSN 2321-9653. Dostupné na: 10.22214/ijraset.2024.63629. [cit.2025-02-19]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  12. FREIRE, D. (2024). Neuromarketing y Storytelling: Creación de Narrativas de Marca Impactantes. Online. Dominio de las ciencias. Vol. 10, s. 1649-1666. Dostupné na: 10.23857/dc.v10i4.4147. [cit.2025-02-20]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  13. WOLDARSKY, V. (2019). Tapping into the emotions of the wine consumer through storytelling: A case study. Online. BIO Webof Conferences. Dostupné na: 10.1051/bioconf/20191503012. [cit.2025-02-20]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  14. CHANGDA, H. A KOL. (2023). Colour Psychology's Impact on Marketing, Advertising, and Promotion. Online. International Journal of Management and Human Sciences. Dostupné na: 10.31674/ijmhs.2023.v07i01.004. [cit.2025-02-20]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  15. HUNJET, A. A KOL. (2017). THE PSYCHOLOGICAL IMPACT OF COLORS IN MARKETING. Online. Dostupné na: 10.2507/IJVA.3.2.4.37. [cit.2025-02-20].
  16. NOVEMSKY, N. A KOL. (2004). The Effect of Preference Fluency on Consumer Decision Making. Online. Dostupné na: https://www.semanticscholar.org/paper/The-Effect-of-Preference-Fluency-on-Consumer-Making-Novemsky-Dhar/8e001d2c71cd5b93494d891bb7ee416867104589 . [cit.2025-02-20].
  17. FLORES, G. A KOL. (2018). Neuromarketing como estrategia de mercadotecnia. Caso Coca-Cola (2016-2018). Online. Dostupné na: https://www.semanticscholar.org/paper/Neuromarketing-como-estrategia-de-mercadotecnia.-Flores-Yazm%C3%ADn/fa693a17610c5f1df8b577a2bddc4f4697bb53a9. [cit.2025-02-20].
  18. CHICOMA-RUIZ, G. A KOL (2021). Neuromarketing y decisión de compra en consumidores de la región Huánuco- Perú. Online. Dostupné na: https://doi.org/10.37711/DESAFIOS.2021.12.1.269. [cit.2025-02-20]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  19. RODRÍGUEZ, J. A KOL. (2024). INFLUENCIA DEL NEUROMARKETING EN EL COMPORTAMIENTO DE COMPRA DEL CONSUMIDOR: CASO PRÁCTICO CONSUMO DE GASESOSA COCA COLA. Online. Revista Científica Business Insights. Dostupné na: https://doi.org/10.56469/rcbi.v5i5.837. [cit.2025-02-20]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  20. FLORES, G. A KOL. (2018). Neuromarketing como estrategia de mercadotecnia. Caso Coca-Cola (2016-2018). Online. Dostupné na: https://www.semanticscholar.org/paper/Neuromarketing-como-estrategia-de-mercadotecnia.-Flores-Yazm%C3%ADn/fa693a17610c5f1df8b577a2bddc4f4697bb53a9. [cit.2025-02-20].
  21. ITURRALDE-SILVA, K. A KOL. (2024). Capacidades dinámicas globales en mercados locales, una perspectiva desde el neuromarketing. Online. 593 Digital Publisher CEIT. Dostupné na: https://doi.org/10.33386/593dp.2024.4.2516. [cit.2025-02-20]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  22. ANAKHA, E. A KOL. (2021). MARKETING TACTICS USED IN NETFLIX. Online. IARJSET. Dostupné na: https://doi.org/10.17148/iarjset.2021.86102. [cit.2025-02-20]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  23. ÇAKAR, T. (2023). Unraveling neural pathways of political engagement: bridging neuromarketing and political science for understanding voter behavior and political leader perception. Online. Frontiers in Human Neuroscience. Dostupné na: https://doi.org/10.3389/fnhum.2023.1293173. [cit.2025-02-20]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  24. FEENSTRA, R. A KOL. (2017). Debates éticos en torno al neuromarketing político: el avance tecnológico y su potencial incidencia en la formación de la opinión pública. Online. Dostupné na: https://doi.org/10.4067/S0718-92732017000100001. [cit.2025-02-20]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  25. CRESPO, E. (2017). Neurociencia y emociones: nuevas posibilidades en el estudio del comportamiento político. Online. Dostupné na: https://doi.org/10.15304/RIPS.16.1.4018. [cit.2025-02-20]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  26. HEGAZY, I. (2019). The effect of political neuromarketing 2.0 on election outcomes. Online. Review of Economics and Political Science. Dostupné na: https://doi.org/10.1108/reps-06-2019-0090. [cit.2025-02-20]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  27. FLORES, J. A KOL. (2014). Is Neuromarketing Ethical? Consumers Say Yes. Consumers Say No. Online. Dostupné na: https://www.semanticscholar.org/paper/Is-Neuromarketing-Ethical-Consumers-Say-Yes.-Say-No-Flores-Baruca/4b2bb13a355d8e6288de1f919ee59cd4407da65b. [cit.2025-02-20].
  28. POP, N. A KOL. (2014). Ethical Responsibility of Neuromarketing Companies in Harnessing the Market Research - A Global Exploratory Approach. Online. Dostupné na: [PDF] Ethical Responsibility of Neuromarketing Companies in Harnessing the Market Research - A Global Exploratory Approach | Semantic Scholar. [cit.2025-02-20].
  29. ANDREIS, A. (2014). Neuromarketing: una mirada a la mente del consumidor. Online. Dostupné na: https://www.semanticscholar.org/paper/Neuromarketing%3A-una-mirada-a-la-mente-del-Andreis/f4ec3def72496c4dcad0de97cb40fbde67eb3d70. [cit.2025-02-20].
  30. SUOMALA, J. A KOL. (2012). Neuromarketing: Understanding Customers' Subconscious Responses to Marketing. Online. Dostupné na: https://doi.org/10.22215/TIMREVIEW/634. [cit.2025-02-20]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  31. DIERICHSWEILER, K. (2014). Ethical Issues in Neuromarketing. Online. Dostupné na: https://www.semanticscholar.org/paper/Ethical-Issues-in-Neuromarketing-Dierichsweiler/a37d35e32f2204929203e285235f1a1a1222b0e5. [cit.2025-02-20].
  32. SPOSINI, L. (2024). Impact of New Technologies on Economic Behavior and Consumer Freedom of Choice: from Neuromarketing to Neuro-Rights. Online. Journal of Digital Technologies and Law. Dostupné na: https://doi.org/10.21202/jdtl.2024.5. [cit.2025-02-20]. Prejsť k pôvodnému zdroju...
  33. GONCALVES, M. A KOL. (2024). Neuromarketing algorithms' consumer privacy and ethical considerations: challenges and opportunities. Online. Cogent Business & Management. Dostupné na: https://doi.org/10.1080/23311975.2024.2333063- . [cit.2025-02-20]. Prejsť k pôvodnému zdroju...

Tento článok je publikovaný v režime otvoreného prístupu k vedeckým informáciam (Open Access), ktorý je distribuovaný pod licenciou Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), ktorá umožňuje distribúciu, reprodukciu a zmeny, ak sa pôvodna práca riadne ocitovaná. Distribúcia, reprodukcia alebo zmeny, ktoré nie sú v súlade s podmienkami tejto licencie, nie sú povolené.