Pošta, telekomunikácie a elektronický obchod 2019, 14(2):39-52 | DOI: 10.26552/pte.C.2019.2.6
K problematike tvorby inovácií v poštovom sektore
- Katedra spojov, FPEDAS, ŽU v Žiline, Univerzitná 1, 010 26 Žilina
The paper deals with the application of innovations in the postal sector, where significant changes have been taking place for a long time. Through innovations, postal companies seek to gain a competitive advantage on the postal market, respond to customer demands and even create their previously unknown needs. An important part of the management of the innovation process is the identification of the elements of the innovation climate, the driving and braking forces of innovation and, last but not least, the adopted innovation strategy, which underpins all innovation processes in postal enterprises. The aim of the paper is to analyze in general the state of innovation potential in the postal sector, with an emphasis on the traditional area of letter-post items and to understand the barriers of postal operators they encounter in their efforts to innovate. There are several analytical studies on this topic in the world. The paper is based on secondary research aimed at excerpting the results of recent studies in this area.
Kľúčové slová: postal company, innovation strategy, innovation potential, postal customers
Uverejnené: September 30, 2019 Zobraziť citáciu
Referencie
- POŠTOVÁ POLITIKA DO ROKU 2021 https://www.slov-lex.sk/legislativne-procesy/SK/LP/2017/601/pripomienky/zobraz
- http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/20673/attachments/1/translations/
- ROSTAŠOVÁ, M. A KOL.: Manažment inovácií v službách - teória a prax v inovačných procesoch, Žilinská univerzita v Žiline. EDIS - vydavateľstvo UNIZA, 2010, ISBN 978-80-554-0240-6
- HOLTANOVÁ, J.: Imidž vybraného poštového podniku (diplomová práca), Žilinská univerzita v Žiline, 2010, školiteľ diplomovej práce: Rostášová Mária
- KOTLER, P. : Inovatívny marketing, 2004, Praha, Grada Publishing 2004, ISBN 80-247-0921-X
- KOZEL, R. : Moderní marketingový výskum, 2006, Praha, Grada publishing 2006, ISBN 80-247-0-966-X
- TUREKOVÁ, H., MIČIETA, B.: Inovačný manažment, 2003, Žilina, Vydavateľstvo EDIS, ISBN 80-8070-055-9
- http://www.riadenie.sk
- SUND, K., J.,: Inovácie v poštovom podniku, École Polytechnique Féderale de Lausanne, 2014
- ROSTÁŠOVÁ, M.: Prednášky z predmetu Manažment inovácií, 2019, Žilinská univerzita (www.uniza.sk/e-vzdelávanie)
- KOLEKTÍV AUTOROV: Regionálna inovačná a výskumná stratégia, RIS plus, Žilina, 2014; http://www.zilinskazupa.sk/files/odbory/EPaRR/2015/reg.rozvoj/inovacna-strategia/2015_02_navrh-strategie-rvis_.pdf
- Innovation Management in the Postal Industry - the Key for Business Transformation Postal Services Capgemini queries postal operators for first-ever Postal Innovation Study results, Capcemini, 2010, https://www.capgemini.com/wp-content/uploads/2017/07/Innovation_Management_in_the_Postal_Industry_____the_Key_for_Business_Transformation.pdf
- The Postal industry - innovation & markets, https://cdn.website-editor.net/66c04de9633342feb08aaf916f1d0199/files/uploaded/PI%2520Newsletter%25202016%252004.pdf
Tento článok je publikovaný v režime otvoreného prístupu k vedeckým informáciam (Open Access), ktorý je distribuovaný pod licenciou Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), ktorá umožňuje distribúciu, reprodukciu a zmeny, ak sa pôvodna práca riadne ocitovaná. Distribúcia, reprodukcia alebo zmeny, ktoré nie sú v súlade s podmienkami tejto licencie, nie sú povolené.


